چیلر و مینی چیلر

در این متن عمل مقایسه چیلر و مینی چیلر را در ۵ مورد مختلف نسبت به یکدیگر انجام داده و تفاوت ها و مزایا و معایب آنها نسبت به هم را بررسی می کنیم.

۱ . مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر تناژ تبرید

اولین مقایسه چیلر و مینی چیلر همانطور که از نام آنها پیداست، از نظر تناژ تبرید یا همان توان خنک کاری آنها است. معمولا مینی چیلر برای ظرفیت های تا حداکثر ۱۰ تن تبرید استفاده می شود و تناژ تبرید چیلر معمولا از ۱۰ تن تبرید به بعد شروع می شود. هر چند مینی چیلرها تا تناژهای بالاتر از ۱۰ نیز قابلیت طراحی و ساخت دارند و شرکت ما طراحی و ساخت مینی چیلرهای با ظرفیت های بسیار بالاتر را نیز انجام می دهد. بنابرین می توان گفت که بزرگترین تفاوت چیلر و مینی چیلر در ظرفیت خنک کاری است که معمولا در ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی، اقامتی و … با متراژ کم تا متوسط از مینی چیلر و در متراژها و ساختمان های بزرگ از چیلر جهت سرمایش و نیز در صنایع سبک تا نیمه سنگین برای خنک کاری تجهیزات از مینی چیلر و در صنایع سنگین از چیلر استفاده می شود.
چیلر و مینی چیلر
چیلر و مینی چیلر

۲ . تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کمپرسور

دومین تفاوت چیلر و مینی چیلر در نوع کمپرسور آنها است. معمولا در مینی چیلرها به خاطر تناژ کم از کمپرسورهای نوع اسکرال که در تناژهای کم، راندمان بسیار بالا و نیز طول عمر زیاد دارند، استفاده می شود. ما در محصولات مینی چیلر خود از کمپرسورهای اسکرال شرکت های معروف جهان مانند کوپلند و دانفوس بهره می بریم. معمولا در چیلرها از کمپرسورهای پیستونی ، اسکرال ، اسکرو و سانتریفیوژ استفاده می شود که به علت متفاوت بودن عواملی مانند نوع کاربری، گستره کاری، تناژ و … بهترین نوع آن و متناسب با نیاز هر پروژه ای انتخاب می گردد که ما در چیلرهای خود از کمپرسورهای بیتزر، هنبل ، کوپلند و دانفوس بهره می بریم.

۵ . مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر اتصال به هواساز و فن کویل

پنجمین مقایسه چیلر و مینی چیلر را از نظر طریقه اتصال آنها به یونیت های داخل ساختمان انجام می دهیم. (اگر به عنوان سیستم سرمایشی ساختمان استفاده شود.)
در کل به دو روش می توان هوای سرد یا گرم را در یک ساختمان توزیع نمود. در روش اول یک دستگاه هواساز به صورت مرکزی نصب شده و با کانال کشی به اتاق ها، سالن ها و واحدهای مختلف یک ساختمان متصل می شود و در روش دوم در هر اتاق، سالن یا قسمت از ساختمان یک فن کویل نصب می گردد. آب سرد شده توسط چیلر یا مینی چیلر (و یا آب گرم شده توسط پکیج یا بویلر) با پمپ به لوله های متعدد هواساز یا فن کویل ها ارسال شده و در آنجا به گردش در می آید تا فن با دمیدن هوا از اطراف لوله ها، هوای سرد را در ساختمان توزیع کند که مهندسان ما با توجه به شرایط و نیازهای هر ساختمانی، مناسب ترین روش را انتخاب می کنند.
همانطور که گفته شد آب سرد (یا گرم) توسط پمپ به این یونیت ها ارسال می شود ولی یک نوع اتصال دیگر به نام اتصال DX نیز وجود دارد که در آن دیگر آب در مدار وجود نداشته و مبرد با لوله کشی مستقیما به هواساز یا فن کویل ها متصل می گردد و با هوای دمیده شدن توسط فن، تبادل حرارت انجام می دهد که در برخی موارد می توان از این نوع اتصال نیز استفاده نمود. وقتی که چیلر و هواساز به این روش به یکدیگر متصل شوند، به آن دستگاه پکیج یونیت گفته می شود.
چیلر و مینی چیلر
فهرست