آموزش نحوه تست کمپرسور کولرگازی

روش تست کمپرسور | راه های تست کمپرسور موضوعی که نیاز دیدم در سرویس آنلاین به آن بپردازیم.اهمیت کمپرسور در کولر های گازی همانند قلب در بدن انسان می باشد. این قطعه در صورتیکه با مشکل مواجه شود می تواند کل سیستم کولر گازی را دچار اختلال کند از این رو در شرایط مختلف که عیبی در کولر گازی دیده می شود می تواند یکی از عوامل این مشکل کمپرسور کولر گازی باشد.
در هنگامی که کولر گازی دچار عیب می شود باید یک تعمیر کار حرفه ای کولر گازی قبل از هر کار اقدام به تست انواع قطعات مرتبط با مشکل به وجود امده باشد زیرا او روش درست تست را میداند مانند روش تست کمپرسور کولر گازی. از انجا که یکی از  مهم ترین قطعات کولر هازی گازی کمپرسور است تست این قطعه اهمیت زیادی دارد. اهمیت و ضرورت این کار موقعی بیشتر خود را نشان می دهد که متوجه شوید که کمپرسور یک قطعه تعمیری نیست و در صورت خرابی باید تعویض شود لذا اگر در تشخیص عیب تعمیر کار کولر گازی اشتباه بکند نه تنها مشکل را برطرف نکرده است بلکه با تحمیل هزینه های زیاد به مشتری برای تعویض این قطعه شهرت خود را هم زیر سئوال برده است.
روش تست کمپرسور | راه های تست

چه مواردی می تواند نشان از عیب کمپرسور کولر گازی باشد و تست موتور اسپیلت را ضرورت بخشد؟

کولرهای گازی ممکن است مشکلات زیادی همانند سایر لوازم برقی برایشان بوجود بیاد اما هر گاه یکی از این نشانه ها در کولر های گازی دیده شد باید هم زمان با تست سایر قطعات مرتبط کمپرسور هم تست شود :
  • در زمانیکه به محض روشن کردن کولر گازی کمی فن داخلی کار می کند و وقتی کمپرسور وارد مدار می شود فیوز عمل می کند و کمپرسور کولر خاموش می شود.
  • در زمانی که با وجود روشن شدن فن بیرونی، کمپرسور کولر گازی روشن نمی شود.
  • در زمانی که کولر گازی به خوبی خنک نمی کند.
قبل از اینکه به سراغ روش تست کمپرسور کولر گازی بروید بهتر است ابتدا موارد زیر را بررسی و از سلامت آنها اطمینان پیدا کنید:
  • تست و اطمینان از این که برق به کمپرسور کولر به اندازه کافی می رسد.
  • منظور اینکه ولتاژ ورودی کولر گازی قدرت کافی را دارد.
  • تست خود کمپرسور برای اطمینان از اینکه سالم است و به خوبی عمل می کند.
  • یعنی جریان برق را به خازن انتقال بدهد.
  • تست خود خازن به منظور اطمینان از اینکه خازن دچار عیب و مشکلی برای راه اندازی کمپرسور نشده باشد.

راه های تست کمپرسور کولر گازی

کمپرسورها را به سه روش تست می کنند که در ادامه به آن می پردازیم:پ
  • تست سیم پیچی کمپرسور
  • تست صدای کمپرسور
  • تست فشار کمپرسور

روش تست سیم پیچی کمپرسور کولرگازی

روش تست سیم پیچی کمپرسور کولرگازی هم در سه حالت انجام می شود:
  • در حالت اول از روش تست کمپرسور کولر گازی باید درب ترمینال کمپرسور باز شود و سوکت های کمپرسور بازدید شود.
  • اگر سوکت ها روغنی بود مانع ارتباط بین ترمینال و سوکت می شود.
  • با پاک کردن این روغن ها ارتباط بین سوکت و ترمینال بهبود می یابد و مشکل حل می شود.
  • حالت دوم بررسی سیم پیچی تست سیم پیچی است که بواسطه یک اهم متر انجام می شود.
  • در این حلت با قرار دادن اهم متر روی حالت Buzzer باید کانکتورهای کمپرسور دو به دو تست شوند و ارتباط آنها باید مشخص شود.
  • همه این کانکتورها باید به هم راه داشته باشند.
  • برای این منظور باید همه کانکتورها صدای بوق بدهند.
  • اگر صدای بوق نیامد مشکل در سیم پیچی هست در غیر اینصورت با شنیدن صدای بوق مشخص می شود که همه کانکتورها و سیم پیچی ها سالم هستند.
  • اگر صدای بوق نداد اولین مشکل می تواند مرتبط با اورلود کمپرسور باشد.
  • بنابراین قبل از اینکه به سراغ سیم پیچی بروید باید اولود را بررسی کنید که خراب نشده باشد و یا در حالت عمل کردن نباشد.
  • حالت سوم از روش تست کمپرسور کولر گازی بررسی اتصال بدنه کمپرسور است.
  • بواسطه همان اهم متر اتصال بدنه را تست کنید.
  • اگر کانکتورها به بدنه راه داده باشند کمپرسور اتصال کوتاه دارد و صدای بوق می دهد.
  • برای تست بوسیله اهم متر باید یک سر اهم متر به یکی از کانکتورها و سر دیگر به بدنه اهم متر اتصال داده شود.
  • اگر صدای بوقی نیامد یعنی اتصال بدنه ندارید ولی در صورت شنیدن صدای بوق اتصال بدنه رخ داده است.

نکات روش تست سیم پیچی کمپرسور اسپیلت

نکات روش تست سیم پیچی کمپرسور اسپیلت به شرح زیر است:
  • موضوعی که باید در اتصال بدنه مورد نظر شما باشد این است که اگر سر اهم متر را بر قسمت رنگ شده کمپرسور قرار بدهید و یا کثیفی زیادی در آن منطقه باشد اهم متر به درستی عمل نمی کند.
  • نکته دیگر این است که بدانید همیشه نداشتن اتصال بدنه و یا راه ندادن کانکتورها به یکدیگر  نشان دهنده سالم بودن سیم پیچی کمپرسور نمی تواند باشد.
  • سالم بودن سیم پیچی کمپرسور نمی تواند دلیل محکمی برای سالم بودن خود کمپرسور باشد.
  • زیرا سایر موارد نیز می تواند بر خراب بودن کمپرسور کولر گازی دلالت داشته باشد.
  • ضمن اینکه برای روش تست کمپرسور کولر گازی تست اتصال بدنه باید سیم های کمپرسور را قبلا جدا کرد ه باشید و بعدا تست را انجام دهید.

روش تست فشار کمپرسور و تشخیص خرابی کمپرسور کولر گازی

یکی از علل خرابی کولر‌های گازی افت فشار کمپرسور کولر گازی می‌باشد کمپرسور در کولرهای گازی به منظور ایجاد جریان گاز کولر گازی از یک قسمت سیستم به قسمت دیگر استفاده می‌شود که این امر با ایجاد اختلاف فشار لازم، انجام می‌پذیرد.
  • حال برای درک بهتر اینکه اختلاف فشار چگونه می‌تواند سبب خرابی در کولرهای گازی شود می‌توان به این شکل بیان نمود که  یک سمت از کمپرسور دارای فشار قوی بوده و طرف دیگر دارای فشار ضعیف می‌باشد.
  • مایع حاصل از گاز کولر گازی می‌‌تواند از شیر انبساط به سمت اپراتور رفته یا رانده شود.
  • حال چنانچه هرگونه عاملی سبب کاهش فشار کمپرسور گردد می‌توانند باعث افت فشار کمپرسور و در نهایت خرابی کولر‌های گازی شود.

نحوه انجام تست فشار در کمپرسور کولرگازی

برای انجام تست فشار در کمپرسور کولرگازی ابتدا لازم است که:

  • گاز دستگاه را خالی نموده و سپس لوله‌های ورودی و خروجی یونیت را باز نموده و  بخشی که در خارج از محل کولر نصب شده را آزاد کرده و سپس به یکی از دو روش استفاده از گیج مانوفیلد و یا به صورت دستی تست فشار کمپرسور کولر را انجام داد.
  • در روش تست دستی یا با کمک دست، ابتدا دمای کولر را کاملا پایین آورده تا در حالت کاملاً سرد قرار گیرد.
  • سپس دستگاه کولر گازی روشن کرده و دست در جلوی لوله خروجی کمپرسور قرار داده می‌شود.
  • پس از انجام این کار اگر دست در مدت ۳ تا ۵ ثانیه توسط دستگاه کمپرسور دفع شد یعنی دستگاه کمپرسور کاملاً سالم می‌باشد.
  • اما اگر طی این مدت دست توسط دستگاه کمپرسور دفع نشد و  پس از آن نیز این امر میسر نگردید یعنی دستگاه دچار افت فشار شده است.
  • در روش دوم که استفاده از گیج مانوفیلد می‌باشد می‌توان ابتدا به توضیح در رابطه با گیج مانوفیلد پرداخت به صورتی که گیج مانوفیلد عبارت است از ابزاری که برای تعمیر تجهیزات تبرید مورد استفاده قرار داده می‌شود و دارای دو قسمت آبی رنگ و قرمز رنگ می‌باشد که رنگ قرمز نشان دهنده فشار بالا و رنگ آبی نشان دهنده فشار پایین دستگاه می‌باشد.
  • حال پس از آن که با دستگاه گیج آشنا شده توضیح چگونگی  اندازی گیری فشار کمپرسور با استفاده از این ابزار توضیح داده می‌شود.
  • در این بخش گیج مانوفیلد را به لوله خروجی متصل کرده و پس از روشن نمودن دستگاه میزان فشار وارده توسط کمپرسور توسط گیج اندازه گیری شده و اگر عقربه گیج به سمت رنگ آبی میل نماید یعنی فشار کم بوده و اگر به سمت رنگ قرمز میل نماید یعنی فشار زیاد می‌باشد.

نکات مهم در روش تست فشار کمپرسور کولرگازی

نکات مهمی که در روش تست فشار کمپرسور کولر گازی باید در نظر یک تعمیرکار کولر گازی باشد این است که:

  • قبل از تست فشار درپوش ترمینال کمپرسور را در جای خود محکم کرده باشدو مهره آن را به خوبی سفت کرده باشد
  • از دست خود بوسیله دستکش ایمنی و از چشم خود بوسیله عینک ایمنی محافظت کند و در ضمن سر خود را در جلوی ترمینال کمپرسور قرار ندهد
  • تست فشار را بیش از 5 ثانیه ادامه ندهد
  • فشار زیاد به کمپرسور برای دقت بیشتر تست وارد نکند .

روش تست صدای کمپرسور

تست صدای کمپرسور هر چند به نظر شاید ساده به نظر برسد ولی این کار فوق العاده تخصصی است و به هیچ عنوان اگر توسط افراد حرفه ا ی و تعمیرکار مجرب کولر گازی انجام نشود اصلا قابل اطمینان نمی تواند باشد.
  • بهتر است در روش تست کمپرسور کولر گازی تست صدای کمپرسور کولر گازی پس از بررسی اتصال بدنه و کانکتورها انجام شود.
  • در صورتیکه اتصال بدنه وجود داشته باشد و یا کانکتورها به هم راه بدهند عملا تست صدا بی فایده است زیرا کمپرسور سوخته است.
  • اما دلیل تست صدای کمپرسور این است که ما از سلامت روتور و سیم پیچ اطمینان پیدا کنیم.
  • برای تست صدا باید ابتدا کابل استارت را از ترمینال کمپرسور جدا کنید و سپس کمپرسور را به برق مستقیم و یا بواسطه راه انداز کولر روشن کنید.
  • در این حالت اگر کمپرسور روشن نشد که هیچ، مشخص می شود که کمپرسور کولر گازی سوخته است و تنها راه باقی مانده تعویض کمپرسور می باشد.
  • ولی اگر کمپرسور به راه افتاد ولی صدایی غیر طبیعی داشت و یا کمی کار کرد و از کار بیافتد و برای این کار از جریان برق زیادی استفاده کند  نشان دهنده خرابی روتور است.
  • در این حالت هم کمپرسور باید کلا تعویض شود  زیرا روتور را نمی توان تعمیر کرد.
نکته بسیار مهم در روش تست کمپرسور کولر گازی  به این حالت این است که باید فورا تست را انجام دهید. نباید تست کمپرسور با برق مستقیم و با صدا بیش از 2 تا 3 ثانیه زمان ببرد زیرا بسیار خطرناک است.
اگر به دنبال عیب یابی و تعمیر کمپرسور کولر گازی خود هستید بهتر است این کار را به تعمیرکاران حرفه ای ما در سرویس آنلاین واگذار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست